nazainik blog @_@

nufnang

Wednesday, July 11, 2012

Pengalaman mengandung

Pertama sekali bersyukur sangat kehadrat ilahi,,aku tersanggat la bahagia pada waktu tu.....1st dapat tau aku preggy aku rasa macam tekak ni lain macam jerk.Aku pun paksa suami beli PT,memula test tu kabur sanggat,dalam hati kate aku tak mengandung lagi,,,tapi kepala ni dah mula rasa pening2.Aku buat tak tau jerk,aku mmg tak layan sangat sakit ni,takut makin menjadi2 plak.After 2nd week aku dah start loya,badan pun dah week.Aku paksa laki aku beli PT lagi,aku sanggat teruja time tu,,,result nye positif,,,,aku pun apa lagi segara tunjuk kat laki aku,,,tapi sebelum tu aku cakap negatif....dia tak percaya,,,mungkindia dah berharap kut,,,,dia suruh tunjukkan bukti:-)time tu la aku dapat tengok reaksi muka seorang yang bakal bergelar abah tak lama lagi huhuhu....senyum je memanjang dia pada waktu tu....di kucupnya dahi ku berkali2 sambil mengucapkan terima kasih kat telinga aku......Bahagia sangqt time tu.... Tapi gembira nya sekejap sahaja,alahan aku memang agak teruk,morning sicknessberlarutan sampai aku 7 bulan huhuhu, teruk laki aku kena wat semua kerja huhuhu,,,,megidam aku pun leh tahan juga..mula2 tu aku nak pelam muda....serata dia cari tapi tak jumpa...akhirnya dia ketuk rumah cina mane tah aku pun tak tau...sebab dia pergi lepas balik kerja,,,aku pun belum balik kerja lagi....sampai jerk kat rumah terus dia citer yang die pergi rumah orang cina mintak pelam tu:-) terharu aku dengar,aku tanye die kedai tak der jual ke...dia kate ada tapi yang manis punya huhuhu cina tu cakap pokok kat depan dia rumah dia tu baru berbuah,,,,makna nyer aku makan buah sulung la kan em best nyer sedap sanggat buah tu. Bukan tu jerk aku teringin,macam2aku teringin sushi,delima,rambutan, dan buah yang paling susah nak cari adalah buah binjai. Payah nyer nak jumpa buah ni,,,puas aku gan laki ku mencari,,,,melaka,jb,serata ku mencari..aku ada juga mintak pertolongan kwn2,dwg pun ada tlg m'cari tp tak jumpa gak,,,,aku pun dh pasrah,,,orang kata jgn ikutkn sgat,,tp aku tak boleh tak ikutkan,,,hr2 tekak ni terasa,,, hidung ni terbau2,,,,dalam kepala asik terpikir jer,,,,rimas pun ada,,tapi nk wat cmne lumrah org ngidam mmg mcm tu...org yg tak pernah megalami mmg tak tau......cakap mmg senang,kalo dh kne pd dr sdiri br tau... Akhirnye penantianku berbaloi,kwn suamiku punye babysitter punye anak :-) yg tlg dapat kan..kate nya tinggal satu je ada tu pun yang telah dijerukkan...walaupun dah dijerukkan aku tak kisah yang penting, tekak ni dh dpt rase buah tu hehehe:-) Semasa kandungan ku 8 bulan,,berat badan pun dh bertambah2 ada plak penyakit ln yang dtg,,,,tetibe aku rasa baby keras jer tak bergerak,,,yang ni aku perasan ms aku kat ofis,,,,perut senak,keras,baby pun tak tendang2. Mula la aku panik semacam, time tu nak nangis pun ada :-) aku pun bergegas pergi ke klinik, doc yg cek tu tak dpt detect,sbb kelengkapan tak cukup kt kilang ku,doc pun panggil driver kilang suruh anta aku gi hospital kulai segera. Aku time ni dh pk mcm2 :'(. Setiba di hospital aku dibawa ke wad kecemasan,,,after dwg check and analize rupa2nya air kencing iu kotor, aku ditahan di wad sehari sebab tahap kencing kotor ku tinggi (actually aku spatutnya kne stay 2 or 3 day kt hospital, selepas pujuk rayu dekat misi2 yang ada kat situ dan selepas pemeriksaan doc aku akhirnya dapat gak kuar dr hospital tu...) Lepas kuar aku terasa mcm gatal2 je bhg V ku :-) aku pergi la klinik siti fatimah beberapa kali tapi tiada hasil, bhg V ku still gatal lg,walaupun doc tu dh bg ubat sapu.... Masa kandungan ku 9bln kegatalan dibahagian V ku semakin teruk, aku pun pergi lg klinik tu,,,doc tu bagi ubat sumbat dalam...sekejap je dah ok... Tapi kne wat 3 hr berturut2 sebab infection virus tu dah semakin teruk..aku redha jerk gne pil tu yg penting aku tak rasa gatal2 dibhg V lagi. Kandungan dah 40minggu tapi baby tak kuar2 lg..aku stay lagi,,,balik kg awal seminggu...mmg aku dah apply cuti awal2mlg takut tak sempat :-) aku balik kg terus,,,nak dok jb takut tak der sape nk jaga, balik la kg,mak pun ada boleh jg, lepas 2hr,aku dah rasa semacam je sakit kat bhg pwot,ari tu mmg aru due aku 16/4,,,,aku pun bersiap la gi hospital,,bla misi cek die kate dah buka 2-3cm,apalagi kena tahan wad la aku....esok nya pun still sama lagi bukaan nya,aku mintak permission nak balik, tapi misi tu suruh stay sehari lg,aku pun dengan muka masam stay la sehari lg:-C.esok nya 18/4 dah bukak 3-4cm,,,,petang tu pwot ada la terasa sakit 1/2jam sekali,aku leh tahan lagi time tu,malam tu mak datang bawak air yasin gan air kelapa suruh aku minum, aku minum air tu,malam tu pinggang aku dah terasa sakit sangat, aku tak boleh tido, sakit sangat pastu asik nak buang air :-[ pg tu aku mmg tak leh nak mkn pape,,aku cuma makan kurma saja,pwot dah sakit sgt,tgn pun dah sejuk jerk,nak berjalan pun dh tak larat,,laki aku beli soto gan telor 3/4 pun aku tak lalu nak mkn,,punya la risau suamiku time 2 :-V, lepas je misi cek rupa2nya bukaan ku dah 6-7cm,,,masa dah nak dekat pukul 11,aku pula ditempatkan di labour room,,sakit di bahagian pwot makin menjadi,,selamat la ada budak practikal,budak tu la yang aku suruh urut kat pinggang,,,masa tu semua serba tak kena,pusing kiri sakit,pusing kana sakit,aku dah ketap baju sebab nak tahan sakit dalam hati sempat baca ayat nabi nuh.,,,,hampir pukul 1,baru lah kuar anak aku,dengan bantuan suami ku,,yang sentiasa bagi semangat,yang sentiasa suruh aku push,,,die ingat senang ke nak teran huhuhu naik semput nafas aku teran....alhamdulliah kuar akhirnya hero pertama ku yang diberi nama ADAM HAIKAL. Misi tu letak haikal kat dada aku dengan darah2 sekali,tak boleh tengok aku,takut sgt,lepas dibersihkan baru la aku dapat tengok jelas muka anak aku tu,berat nya 3kg saja.

No comments: