nazainik blog @_@

nufnang

Thursday, October 31, 2013

Pengalaman bersalinkan Adam Hafiy part 2

6.20am
sampai jerk hospital laki aku terus berhentikan aku kat wad emergency....
laki aku kuar kereta panggil pergi kaunter,
sorang pakcik tu kuar bawak kerusi sorong (stroller)
aku pun kuar kete dok atas kerusi tu...

laki aku gi park kete...
pakcik tu tah hilang kemana
sementata tunggu laki aku park kete aku dok kat kaunter tu sambil menggigil badan,,,serta merta air mata jatuh kesakitan yang amat
....
laki aku bawak haikal masuk dan sorong aku ke dalam...pakcik tolong suami aku direct ke wat bersalin..
sampai jerk wad bersalin,dorang suruh aku tukar pakaian pakai baju PINK ahaksss
pastu suruh aku kencing nak amik urine
dah siap baru dorang bawak aku ke bilik,,,dorang suruh aku baring, ,sbb nak cek bukak jalan dah bukak bape.
'Apa baru bukak baru 2cm'jeritku kecil...tapi sakit nyer hanya Allah sahaja yang tahu..
dorang buat CTG kat perut aku,aku dah tak boleh nak dok diam,perut dah semakin sakit,
kejap ke kiri kejap kekanan aku pusing huhu

pukul 7lbh (dh tak tengok jam lagi huhu)tak tau dah pukul bape
misi india plak masuk...die kate die plak ganti misi tadi,,,
la dah tak der org ln ker....knape india plak dalam ati aku haha boleh plak memilih tgah time darurat gitu.
aku pun iyekan aje lah dah sakit sangat...misi tu cek graf ctg ku aktif...die pun terus cek bukaan jalan ku dah 5cm die kate..cepat awak bersalin ni nanti katenyer
terus die suruh aku gi labour room...
aku pun ok jerk budak practical cabut ctg tu dari perut ku...
pastu misi tu suruh aku jalan ke labour room...
suruh BERJALAN..waaa aku dah sakit sangat ni misi...
die kate tak per nanti lagi senang nak bersalin...
walaupun tak sampai pun 10 tapak jerk labour room tu dr tempat aku sakang ni
tapi ia nya adalah amat JAUH bagi ku huwaaaa
nak menangis ni makkkk

sampai jerk labour room budak practical tu nak pasangkan CTG tu kat perut aku,
aku plak tak reti dok diam gerak kiri gerak kanan
budak tu tetap berusaha nak pasangkan CTG tu tapi aku dok la kate
kejap2 saya nak pusing kanan,aku dah tak tahan sakit,tangan aku gengam besi katil tu..pastu
kejap2 saya nak pusing kiri..aku gigit kolar baju tu..habis basah baju aku hahaha
baru jerk budak practical tu nak barjaya pasangkan CTG kat perut aku misi tu masuk

aku kate kat misi tu,,'saya rasa baby dah nak keluar ni msi'
misi tu kate 'tak per,awak teran jerk saya ada kat sini' dengan gaya tangan bersilang di dada dengan senyuman.
sakit pulak ati aku nih tengok misi ni...
'tapi misi saya memang dah rasa nak teran ni misi'kata ku selamber walaupun tgah sakit...
misi tu terus bukak kain bawah ku tengok pastu jerit kat orang luar kate cepat2 budak ni nak bersalin bawak perkakas...
ha kau time tu baru kau nak mengelabar...
aku ni yang dah memang rasa nak teran ni aku teran jerk la....
misi tu plak kate jangan teran dulu sebab belum letak pape...
tadi aku cakap ko ingat aku main2 ker....wa lempang lu baru tau hahaha (ni ayat org dh lepas pantang haha)
aku tak peduli aku teran jerk...

7.45pg
baru 3 kali teran baby dah keluar dengan selamatnyer....lega sikit kesakitan aku lepas dengar tangisan hafiy...Alhamdullilah....
boleh plak misi tu suruh aku cium baby time baby tu tengah berdarah lagi....tali pusat pun belum potong lagi...
ngeri tau tak,aku tengok anak aku tu biru jerk lagi bertambah ngeri aku....gi la cuci dulu kot yerk pun...
pastu die suruh baby tu hisap puting aku,,,haisssss misi ni kang...
nasib la aku ni tgah sakit....mana la budak tu nak hisab die letakkan aje baby tu kat badan aku dengan darah2,...
pastu barula dorang bawa baby tu gi mandi bebagai...

turn aku plak nak kene jahit bahagian bawah tu...
satu lagi penyeksaan bagi ku...
sakit tau tak,amik masa gak la nak jait, sebab aku asik dok menangis jerk,hahaha

masa anak pertama dulu tak der sesakit yang ni,dulu masa jahit ok jerk tak rasa pun benang kene tarik,kali ni terasa benang tu kene tarik huwaaaaaa....sakit oooo..misi tu dok penat tenangkan aku,aku tetap nagis gak hahaha...kate bagi ubat bius tapi knape sakit gak...huwaaaa

siap jerk jahit, ada orang bawak makanan suruh aku makan,,
memang tak la aku nak makan walaupun yang ko bagi tu nasi goreng n air milo...
aku telan air milo jerk...
pastu aku suruh org tu bawak kan air suam...org tu kuar amik air suam bagi aku minum
lepas jerk org tu bla,,,aku suruh budak practical tu amik air suam lagi,,,punye la haus kan hahaha...
budak tu kate kejap..rupanya die dh ke wat sebelah sebb ada org nak bersalin.

sorang misi datang bawak hafiy bagi kat aku suruh aku nyusukan hafiy,,,
hafiy memang cerdek,,,pandai die minum,,,
aku pun tak tau la ada susu ke tak tapi aku bagi jerk hafiy hisap...

laki ku masuk bilik bersalin tok bawak aku gi wad biasa...aku ditolak menguunakan katil menuju ke wad biasa...ok la kan dari guna kerusi huhuhu...hafiy berada disisi ku...

sampai jerk wad biasa,baru aku perasan haikal takder bersama laki aku,
rupanya laki aku dah hantar haikal ke rumah mak long uji.
die sampai jerk hospital tadi aku dah bersalin tak sempat nak tengok aku bersalin kan hafiy...
tak perlah tak der rezki laku ku nak tengok aku bersalin anak no2 ni huhu redha....

baru jerk dok sembang dengan laki aku pegawal plak datang kate ni bukan time waktu melawat datang balik jap lagi....haissss geram plak aku pengawal ni...
laki ku pun balik sebelum tu dikucupnya dahulu kepala aku dan kepala hafiy.....

tinggal la aku dengan hafiy dan beberapa orang yang masih menunggu saat bersalin,,,,siap dorang tegur aku tak nampak pun kat sini awak masuk terus bersalin ker...aku pun kate yerk...semua kagum...dah macam retis plak kat situ...sebab dorang dok situ dah 2,3 hari tapi tak bersalin lg,,,,aku cakap tak lama jerk lagi jap lagi bersalin latu,,,banyakkan bersabar...huhu pandai plak aku nasihatkan org hahaha......








No comments: